Кадастровий номер земельної ділянки: навіщо потрібний та як отримати?

«Як отримати кадастровий номер на земельну ділянку?» — одне з найбільш болючих питань для власників Державних актів «старого зразка». На папері все виглядає досить просто, але на практиці випливає маса суперечливих моментів. Розглянемо їх більш детально, разом з фахівцями КП КІЗВ.

Кадастровий номер – що це таке?

Згідно з законодавством України, кадастровий номер земельної ділянки — це параметр просторового індексування у системі кадастрового устрою України, який залишається незмінним протягом усього часу фізичного та юридичного існування земельної ділянки як єдиного цілого. Якщо простіше, це як ідентифікаційний номер, який має кожен громадянин України. Тільки в кадастровому номері «зберігається» інформація щодо розташування земельної ділянки, цільового призначення, меж та інших важливих даних. Унікальний цифровий код присвоюється земельній ділянці під час реєстрації в Державному земельному кадастрі та не повторюється на всій території України.

Кадастровий номер складається з 19 цифр, розділених двокрапкою. І потрібно зазначити, що цифри ці не випадкові:

  • Перші 10 визначають межі адміністративно-територіального устрою України (населений пункт).
  • Наступні 2 – номер кадастрової зони відносно адміністративної області.
  • Наступні 3 – номер кадастрового кварталу відносно кадастрової зони.
  • Останні 4 – інформують про місцезнаходження земельної ділянки відносно кадастрового кварталу.

Наприклад, кадастровий номер 8000000000:85:291:0003 вказує, що земельна ділянка розміщена в м. Києві, 85-й кадастровій зоні, 291-му кадастровому кварталу у Подільському районі та є комунальною власністю. Маючи кадастровий номер, можливо перевірити, чи зареєстрована земельна ділянка в системі Державного земельного кадастру, скориставшись Публічною кадастровою картою України або для ділянок в м. Києві Земельним кадастром м. Києва.

Навіщо потрібен кадастровий номер?

На сьогодні, без кадастрового номера неможливо здійснити будь-яку юридичну операцію з земельною ділянкою:

  • продаж;
  • дарування;
  • спадщина;
  • застава;
  • обмін;
  • поділ чи об’єднання;
  • оренда;
  • внесення в статутний фонд підприємства;
  • продаж будинку чи будівлі, розташованій на ділянці.

Кадастровий номер змінюється тільки у випадках поділу/об’єднання земельної ділянки та перепідпорядкування іншим адміністративно-територіальним одиницям. При цьому, скасований кадастровий номер отримує статус архівного та більше не використовується.

Важливо зазначити, що в разі зміни власника чи користувача кадастровий номер залишається незмінний.

Однак, форма Державного акту із зазначенням кадастрового номера була затверджена лише 02.04.2002 року (постанова КМУ №449), в зв’язку з чим Державні акти старого зразка не містять кадастрового номеру. Звісно, вони є дійсними і без нього, але відповідно до ст.132 ЗКУ, кожна угода про перехід власності на земельну ділянку має містити кадастровий номер. Що ж необхідно, щоб його отримати?

Як отримати кадастровий номер?

Перше, що потрібно зробити власникам земельних ділянок, право власності на які посвідчено Державним актом без зазначення кадастрового номера, це звернутися до землевпорядної організації, яка має в штаті сертифікованого інженера-землевпорядника.

Другий крок - замовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), яка є основою для отримання кадастрового номера. Саме на підставі даної документації відбувається державна реєстрація земельної ділянки (постанова КМУ від 17.10.2012 №1051).

Після отримання вищезгаданої документації, необхідно звернутися в центр надання адміністративних послуг та замовити послугу «Державна реєстрація земельної ділянки з видачею витягу з Державного земельного кадастру». Разом з цим подаються наступні документи:

  • заява про реєстрацію земельної ділянки;
  • оригінал технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) в паперовому та електронному вигляді;
  • документ про сплату послуг.

Державна реєстрація земельної ділянки здійснюється шляхом відкриття Поземельної книги в паперовому і в електронному вигляді. Номер Поземельної книги відповідає кадастровому номеру земельної ділянки. Через 14 днів після замовлення, власник може отримати витяг із державного земельного кадастру з присвоєним кадастровим номером та здійснювати юридичні операції із ділянкою.